Femme fatale
Het is een feit: kunstenaars kijken graag naar vrouwen. Vroeger speelden
ze vooral een mythologische of historische rol. Stevens stapt hiervan af.
Hij portretteerde de eigentijdse vrouw als een verleidelijk voorwerp.
Met De Parijse sfinks tovert hij een jonge burgervrouw om tot een
geheimzinnige, sensuele verschijning. Een femme fatale.
Stevens’ schilderijen
Brusselaar Alfred Stevens maakte in Parijs furore als schilder van
prachtig geklede dames. Hij portretteert ze in charmante genrestukken.
Daarin legt hij telkens een vluchtige stemming neer: de weemoed bij een
afscheid, de ontroering van een brief, het geruis van een zijden japon.
Stuk voor stuk sfeervolle schilderijen vol rijkdom en luxe. ‘De blik van
een vrouw bezit meer charme dan het mooiste landschap of zeezicht en
meer aantrekkingskracht dan een zonnestraal’. Dat schrijft Stevens in
zijn ‘Impressions sur la peinture': een boek met 360 wijsheden over de
schilderkunst. Die gedachtegang komt duidelijk tot uiting in De Parijse
sfinks.