Skip to main content
Alle artikelen
kunstwerk

De Intrige

James Ensor, 1890

Dit schilderij intrigeert. Een vrouw heeft een man aan de haak geslagen. Met een gebaar van haar hand stelt zij haar ‘verovering’ voor. In haar andere hand houdt ze een boeketje bloemen. Zijn ze gehuwd? Mogelijk. Lachwekkende, sinistere gezichten omcirkelen het paar. Een boerse vrouw draagt een pop op haar schouder. Of is het een dood kind? Ze wijst naar de man – zijn lot is onzeker. Een doodskop met losgeslagen onderkaak slaat het tafereel gade. Felle, agressieve kleurcontrasten en ruwe, nerveuze borstelstreken versterken de akelige sfeer. Met De intrige schilderde James Ensor één van de mooiste maskerades uit zijn oeuvre. Meestal verbergen maskers het ware gelaat van hun dragers. Bij Ensor werken ze net omgekeerd. Vanaf 1880 gebruikte le peintre des masques deze vermommingen om de innerlijke kwaadaardigheid van zijn personages te onthullen in bizarre, groteske scènes. Sommige kunsthistorici zien in dit werk Ensors persoonlijke visie op het huwelijk. De bruid neemt de bruidegom beet. De arme man kan nergens meer heen.

Schilderij De Intrige van James Ensor

Over dit
werk

Object details

Title: 
De Parijse Sfinks
Date: 
1875 - 1877
Geography: 
Brussel, België
Medium: 
Olieverf op doek
Dimensions: 
72cm x 52cm x 4,8cm (HxBxD)
Inventorynumber: 
1373
Exhibited: 
Niet te bezichtigen

Meer over het werk

Femme fatale
Het is een feit: kunstenaars kijken graag naar vrouwen. Vroeger speelden ze vooral een mythologische of historische rol. Stevens stapt hiervan af. Hij portretteerde de eigentijdse vrouw als een verleidelijk voorwerp. Met De Parijse sfinks tovert hij een jonge burgervrouw om tot een geheimzinnige, sensuele verschijning. Een femme fatale.

Stevens’ schilderijen
Brusselaar Alfred Stevens maakte in Parijs furore als schilder van prachtig geklede dames. Hij portretteert ze in charmante genrestukken. Daarin legt hij telkens een vluchtige stemming neer: de weemoed bij een afscheid, de ontroering van een brief, het geruis van een zijden japon. Stuk voor stuk sfeervolle schilderijen vol rijkdom en luxe. ‘De blik van een vrouw bezit meer charme dan het mooiste landschap of zeezicht en meer aantrekkingskracht dan een zonnestraal’. Dat schrijft Stevens in zijn ‘Impressions sur la peinture': een boek met 360 wijsheden over de schilderkunst. Die gedachtegang komt duidelijk tot uiting in De Parijse sfinks.

Verwervingsgeschiedenis

1924
Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

1957
Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Copyright en legaal

Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum. Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper.

Referenties

Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum. Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper.

KAAN Architecten
Architecten

KAAN Architecten

Femme fatale
Het is een feit: kunstenaars kijken graag naar vrouwen. Vroeger speelden ze vooral een mythologische of historische rol. Stevens stapt hiervan af. Hij portretteerde de eigentijdse vrouw als een verleidelijk voorwerp. Met De Parijse sfinks tovert hij een jonge burgervrouw om tot een geheimzinnige, sensuele verschijning. Een femme fatale.


Stevens’ schilderijen
Brusselaar Alfred Stevens maakte in Parijs furore als schilder van prachtig geklede dames. Hij portretteert ze in charmante genrestukken. Daarin legt hij telkens een vluchtige stemming neer: de weemoed bij een afscheid, de ontroering van een brief, het geruis van een zijden japon. Stuk voor stuk sfeervolle schilderijen vol rijkdom en luxe. ‘De blik van een vrouw bezit meer charme dan het mooiste landschap of zeezicht en meer aantrekkingskracht dan een zonnestraal’. Dat schrijft Stevens in zijn ‘Impressions sur la peinture': een boek met 360 wijsheden over de schilderkunst. Die gedachtegang komt duidelijk tot uiting in De Parijse sfinks.

Gerelateerde objecten